インドの遺伝子 | Indian heritage

なぜ坐禅するか。

どうやらこれは簡単に答えられる質問では全然ないらしい。簡単な答えとは「一切の雑念を払い、心を清浄にして、はじめてさとりは開けるのです」みたいなのをいうが、そのレベルの回答は南嶽–大寂の問答でとっくに息の根を止められている。

考えてみれば、坐禅は仏教より歴史が長い。ゴータマ・ブッダが生まれるもっと前の古代インドで、バラモンの修行者たちが森の中で坐禅していた。つまり坐禅の意味は、仏教というカテゴリーのさらに外側にあるということだ。

古代インドの「奥義書」(ウパニシャッド#1)によると、かれらは坐禅しながら「梵我一如」を観想した。梵ブラフマンとは宇宙の究極の原理、我アートマンとは自己の本質。つまり「宇宙」と「私」がひとつになることをイメージしながら坐っていたんでしょうね。

そのバラモン教を否定するものとして仏教は始まった。最古の仏典である「スッタニパータ」#2 にはいたるところにブッダによるバラモン批判が窺えます。けれども同じ文化的環境にある以上、すべてを否定しゼロから再出発なんてことはありえない。教義や儀礼の大部分が廃止されたとしても、いくつかの要素はそのまま仏教に遺伝しただろう。その一つが坐禅という身体技法だったのではないだろうか。ただし仏教にとってもはや「宇宙」は視野から遠ざかっていた。

 

Why sitting? Now it seems to be clear that this question is far from easy to resolve. After the Nangak-Daijak’s crucial talk, no simple answer will not be allowed. If you hear a Zen teacher saying, “Just sit in meditation, in absolute calmness, and you will attain the ultimate enlightenment of Zen”, then Nangak will have to bring his clay tile again.

Remember that zazen has longer history than Buddhism. In anciant India, far before Gautama Buddha gave his teachings to people, Brahmin monks sat in the forest in meditation. Then we need to seek the meaning of zazen in domains beyond Buddhism.

According to Upaniṣad, a philosophical text of ancient India, Brahmins sat to see the Oneness of the brahman and the atman in meditation. The brahman is defined as the ultimate reality of the universe, while the atman represents the essence of the individual’s self. In their meditation the two extremes fused into one.

Buddhism arose against Brahmanism. In Sutta-Nipāta, the oldest Buddhist scripture so far, we find Buddha’s critical comments on the ancient Brahmanic society. It would not be possible, however, for a newcomer to reject the whole existing system of religion with its traditions as long as they shared a common cultural milieu. Even if most of the rituals and tenets were dismissed, some elements of the former system must have remained. Zazen in Buddhism, I speculate, was a heritage from Brahmanism although the vision of the universe and its fusion with self was lost in its successor.

 

#1|辻 直四郎『ウパニシャッド』講談社学術文庫 1990
#2|並川 孝儀『スッタニパータ:仏教最古の世界』岩波書店 2008

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