水をきはめ、そらをきはめてのち。| Reaching the limits of water and air

「世界の外」について、道元はどう思っているのか。『正法眼蔵』現成公案の巻より:

うを水をゆくに、ゆけども水のきはなく、鳥そらをとぶに、とぶといへどもそらのきはなし。しかあれども、うをとり、いまだむかしよりみづそらをはなれず。

魚は行くところすべて水である。鳥は飛ぶところみな空である。鳥は空のきは(限界)を知らず、魚は水のきはを見ない。魚も鳥もいまだかつて水と空を離れたことがない。

しかあるを、水をきはめ、そらをきはめてのち、水そらをゆかんと擬する鳥魚あらんは、水にもそらにもみちをうべからず、ところをうべからず。

さて水を泳ぎ尽くし、空を飛び尽くしたのち、さらにその先に行こうとする鳥魚に、水の道、空の処はない。「擬する」は「〜しようとする」、「うべからず」は漢字で書けば「得可からず」、得ることができないという意味。

このところをうれば、この行李したがひて現成公案す。このみちをうれば、この行李したがひて現成公案なり。

もしその「ところ」や「みち」が得られるなら、かれらの行く手にとてつもない風景が現われる。「現成公案」ていうのはなかなか一言で説明しづらいが、直訳的には、普遍的アイデアの実現というくらいの意味だ。

「このところをうれば」の〝ところ〟って、水・空の「外」のことじゃないですか? 蟻にとっての「上」じゃないですか?

 

On the idea of the “outside of the world”, how would Dōgen think? In the chapter Genjō Kōan of Shōbōgenzō, he says:

A fish swims in the ocean, and no matter how far it swims, there is no end to the water. A bird flies in the sky, and no matter how far it flies, there is no end to the air. However, the fish and the bird have never left the sky or the ocean.

: Translated based on the Tanahashi’s edition of Shobogenzo, with a few modifications.

To be sure, the air or the water is the entire space in which a bird or a fish lives.

Now, if a bird or a fish tries to reach the end of their domain before moving in it, they will not find their way or place within the water or the air. When they find it, they fly or swim to see the absolute revealed to them.

What could be the place which they do not find within the sky or the water and in which they see the absolute, or the ‘universal idea’ literally translated, would be revealed? Isn’t it precisely in the outside of the world of air or water? Isn’t it the same place with the space above the earth to an ant?

 

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