虚空の如く | Minimizing the distance between Buddha and God

仏教について考えるとき、いつも気になっているのは、その対極にあるように見える一神教のことだ。ほんとうに対極なのだろうか。

たとえば黄檗は金光明経を引用していう、

仏の真法身はあたかも虚空のようだ。(仏真法身猶如虚空)

これは神についても成り立たないか。神はあたかも虚空のように姿かたちをもたず、しかもなお地上のすべての者を覆って存在する。だから神の像は造れない(造ってはならない、ではなく)。すると、仏像とはなんなのか。造像はアレクサンドロスの中央アジア〜インド遠征以降、ギリシャ系入植者によって開始されたとする通説に従えば、仏教にとっては二次的なものということになる。それだけでなく、大乗涅槃経の説くところでは、ブッダ入滅に際して、生きていたブッダに代ったのは精巧な再現像ではなく、抽象的な仏性だった。仏の真法身はずっと「虚空の如く」あり続けたのだ。

数についてはどうか。「八万四千諸仏」と「唯一神」とははるかに異なるように思える。しかし金光明経は上の語に続けていう、

〔仏真法身は〕物に応じて形を現じる。ちょうど水に映る月のようだ。(応物現形如水中月)

山河大地日月星辰あらゆる物に諸仏としてすがたを現すその真の法身は、すがたなくかたちなく、処在なきがゆえに遍在する。数えられるような対象ではないという意味で、やはり「唯一」なのだ。唯一の遍在する仏が「物に応じて」八万四千の諸仏と現じる。

 

Think about a contrast between Buddhism and monotheism. Is it really a contrast? Huangbo quotes a passage from Suvarṇaprabhāsottama Sūtra:

True body of dharma is just like the sky.

God is without form, present above all the beings on the earth. Isn’t it precisely how the sky is to us? There can never be any statue of God for the same reason that the sky can never be drawn with a brush; painters only show the sky by drawing clouds and birds in the sky.

Then, what are the statues of buddha? They are not necessarily regarded as constituting an essential part of Buddhism; historically, Greek sculptors who joined Alexander’s expeditionary army introduced making figures of Buddha. Beside that, according to Nirvana Sūtra, it was not any physical model for Buddha but buddha nature –– an abstract element considered to be the essence of buddhahood –– that replaced the past Buddha.

How about another apparent contrast; multiplicity of ‘all buddhas’ against the monotheist central thesis of God’s uniqueness? Suvarṇaprabhāsottama Sūtra continues on the true body of dharma:

…manifesting itself along an object just like the moon reflecting itself in the water.

True body of dharma is unique yet ubiquitous because it has a potential to ‘realize’ itself whenever it meets each being and each object; or more accurately, we sentient beings have a potential to make it into a real buddha at every moment, at every location. This uniqueness with ubiquity goes parallel to the oneness and omnipresence of God.

 

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