空と水と谷|Prajna as an experience of the sky

たとえば京都駅のコンコースは「谷」のように設計されている。「両岸」にいろいろな形をした「岩」や、色合いの異なる「地層」が露出している。見上げれば、切り取られた空を雲が流れ、足もとには60m上空の鉄骨フレームの影が樹影のように落ちている。設計者・原広司はこれを空間の「情景図式」または「様相」と呼んでいる。様相は図面上には書くことができない。図面の先に立ち現われ、それを人は体験する。

テキストにもやはり様相はあるのだろうか。あるはずだ。読むという行為は文字をただ追うことではなく、文字が立ち現わす様相を体験することだと思うからだ。意味を理解することは、様相体験の一部だ。

正法眼蔵には「空」と「水」の喩えがよく使われる。道元はこう言っている:

学般若これ虚空なり、虚空は学般若なり。

|正法眼蔵第二「摩訶般若波羅蜜」

般若はんにゃとは、「諸法の道理を見抜く智慧、直証的な智慧」と仏教辞典(岩波、第二版)は定義している。その般若が空そらなのではなく、般若を学ぶことが空であり、空は般若を学ぶことなのだという。どういうこと?

 

Designed as a ‘valley’ within a cityscape, Kyoto Railway Station’s concourse exhibits ‘rocks’ and ‘strata’ of various shapes and colors on its high interior cliff, with drifting clouds in the sky above and shadows of the roof frames falling on the floor below. Hiroshi Hara, the architect, called it an instance of ‘schema of scene’ or spatial ‘mode’, which is, although not shown on a CAD-plan, exactly what people experience in a space.

Ask whether there is any textual mode. I would answer ‘yes’ because reading a text is an experience of modality that is created by the text. Understanding the text is part of the modal experience.

Then, what about Dogen’s text Shobogenzo. It contains rich metaphors relating to the sky and water;

Studying prajna is the sky, the sky is studying prajna.

| Manifestation of Great Prajna, Ch.2 of Shobogenzo

Prajna refers to the “insight penetrating into the essence of all things”. According to Dogen, it is not prajna, but studying prajna, that is the sky. What does this ever mean?

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