やがて世界が覚める|Propagating awareness

正法眼蔵(広義)はそもそも一つの壮大な構想の企画書である。ブッダがその草案を書き、道元を含む諸仏諸祖が更新を重ねてきた。大乗仏教の段階で、仏はこう定義しなおされた。それは〝目覚めた者〟であるだけでなく、人を〝目覚めさせる者〟であるべしと。これによって覚性 awareness が世界に拡散される速度は格段に上がるはずだ。個の悟りが人類レベルの覚醒に拡大する。

十方尽界にあらゆる過現当来の諸衆生は、十方尽界の過現当の諸如来*なり。
:十方世界の過去現在未来のすべての衆生は、十方世界の過去現在未来の如来たちである

––– 正法眼蔵・第四十一「三界唯心」

これは「衆生はそのままで如来である」というような寝ぼけた現状肯定論では全くなく、覚性波が諸衆生を諸如来に変えていく様子を描いている。その金波銀波は過去現在未来を問わず、壁にも石にも草にも木にも向かい、一切の衆生と、一切の衆生の見るもの触れるものとを、次々に覚醒させながら、あっというまに十方尽界の果てに到達するのだ。

*  「如来」は仏の呼称の一つ。

Buddhism is a grand project that Buddha started and a number of his followers, including Dōgen, revised and modified. Mahāyāna redefined the idea of buddha not only to be an awakened one but an awakening one, who is ready to communicate his/her awareness to others, so that it can propagate across people in greater velocity. That is how each person’s enlightenment could be extended to the awareness of the whole society.

Dōgen says:

All living beings of the past, present, and future in the entire ten directions are buddhas of the past, present, and future in the entire ten directions.

| “Three Realms Are Just One Mind” in Shōbōgenzō

The quoted text does not give way to slackness that every human being is already a buddha; it really illustrates how waves of awareness propagating across people transform them all into buddhas, rapidly reaching the limits of the world in the entire ten directions.

 

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